Протягом останніх місяців було прийнято ряд законодавчих актів, які суттєво впливають на регулювання лікарських засобів, а саме: заборона рекламної інформації на маркуванні та інформації про інших, ніж Виробник та Заявник, осіб, що вводиться в дію з 18 січня 2025 року; паралельний імпорт лікарських засобів, які закуповуються особою, уповноваженою на здійснення закупівель у сфері охорони здоров’я, […]
Вимоги до маркування дієтичних добавок в Україні
Компанія “Кратія” взяла участь у конференції “Дієтичні добавки: стратегія розвитку”, яка відбулася 12 жовтня 2023 року.
Оксана Олійнічук, керівник відділу FMCG, розповіла про законодавство та основні вимоги до маркування дієтичних добавок, про зміни в законодавстві, які вступлять в дію найближчим часом, про важливість правильного маркування та відповідальність, яка передбачена за неправильно марковані продукти.
Як зазначила Оксана, маркування – це лише один із способів надання інформації кінцевому споживачу про харчовий продукт. Інформація про харчовий продукт може бути надана і іншими способами: в будь-яких супровідних документах та матеріалах (сюди ж відносяться і «листки-вкладиші» або «інструкції», які присутні в упаковках деяких дієтичних добавок), у усних повідомленнях та у інший спосіб, у тому числі з використанням сучасних засобів дистанційного зв’язку.
Оксана звернула увагу на важливість дотримання усіх вимог законодавства (в тому числі щодо тверджень про поживну цінність та користь для здоров’я) не тільки для інформації, зазначеній безпосередньо на упаковці чи етикетці, а і в згаданих «листках-вкладишах» або «інструкціях», оскільки вони теж відносяться до «інформації про харчовий продукт». Вона підкреслила, що наявність та обов’язковість таких «листків-вкладишів» або «інструкцій» для дієтичних добавок не вимагається харчовим законодавством, оскільки вся обов’язкова інформація про харчовий продукт повинна бути надана безпосередньо на упаковці або етикетці, приєднаній до неї.
Основне законодавство, яке встановлює вимоги до інформації про дієтичні добавки, складається з десятка різних нормативно-правових актів. При цьому, «базовими» є два документи: Закон України «Про інформацію для споживачів щодо харчових продуктів», який встановлює вимоги до всіх харчових продуктів, та «Гігієнічні вимоги до дієтичних добавок», який додатково до закону встановлює вимоги, що стосуються безпосередньо дієтичних добавок.
При цьому законодавство постійно оновлюється. Так, наприклад, вже станом на зараз є 3 нові редакції ЗУ «Про інформацію для споживачів щодо харчових продуктів», які вступлять в силу в різні дати: 26.10.2023 р., 23.11.2023 р. та 16.09.2026 р.
Крім того, коли виходять зміни в діючих документах або приймаються нові документи, то, як правило, є перехідні періоди, протягом яких дієтичні добавки можуть не відповідати новим вимогам, але після закінчення цих періодів вони повинні відповідати.
Так, наприклад, в цьому році нещодавно закінчилися такі трирічні перехідні періоди для:
- наказу МОЗ № 1145 від 15.05.2020 «Вимоги до тверджень про поживну цінність харчових продуктів та тверджень про користь для здоров’я харчових продуктів» – перехідний період закінчився 21.08.2023 р.;
- наказу МОЗ № 1613 від 16.07.2020 «Правила додавання вітамінів, мінеральних речовин та деяких інших речовин до харчових продуктів» – перехідний період закінчився 02.10.2023 р.
Тому, важливо постійно відслідковувати усі зміни в законодавстві, а також всі перехідні періоди та дати їх закінчення і вчасно коригувати маркування своїх дієтичних добавок, а також інформацію, зазначену у «листках-вкладишах», інших супровідних документах та матеріалах, рекламі, в інтернеті тощо та приводити це у відповідність діючому законодавству.
В противному випадку, такі дієтичні добавки, маркування яких не відповідає вимогам законодавству, будуть вважатися неправильно маркованими харчовими продуктами.
А згідно з Законом України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» забороняється обіг неправильно маркованих продуктів. Такі харчові продукти підлягають вилученню з обігу та/або відкликанню. І повернутися в обіг вони можуть лише за умови забезпечення виправлення маркування.
Маркування є об’єктом державного контролю, який здійснюється згідно з Законом України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров’я та благополуччя тварин».
Перевірки, які проводить Держпродспоживслужба України, можуть бути як планові згідно з затвердженим річним планом перевірок, так і позапланові, які можуть відбуватися в тому числі за зверненнями громадян. Так, наказ Мінагрополітики від 03.01.2023 року № 5 встановлює перелік підстав для здійснення позапланових перевірок за дотриманням законодавства про харчові продукти на період воєнного стану. І однією з таких підстав є звернення фізичної особи про порушення, що спричинило шкоду її правам, законним інтересам, життю чи здоров’ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності).
Крім того, маркування може перевірятися і під час митного оформлення. Згідно з ЗУ «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров’я та благополуччя тварин» фізична перевірка вантажів із продуктами незалежно від виду продукту має включати і перевірку пакувальних матеріалів та маркування на упаковці на їх відповідність законодавству.
За недотримання ж законодавства передбачена відповідальність, в тому числі і штрафні санкції. При чому, штрафи, які накладаються згідно з ЗУ «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров’я та благополуччя тварин» складають на юридичних осіб майже від 33 000 грн до 200 000 грн. Але це не вся фінансова відповідальність, оскільки штрафи може накладати і Антимонопольний комітет України за введення в оману і неправдиву інформацію, зазначену на упаковці, етикетці, супровідних документах, рекламі тощо, і ці штрафи суттєво вищі.
І все це має бути потужним стимулом мати правильно маркований продукт і не порушувати вимог законодавства. Адже основний принцип, що діє у законодавстві щодо маркування харчових продуктів, полягає в тому, що інформація про продукт не повинна вводити споживача в оману. На етикетці має бути правда про продукт, а не креатив маркетологів, на основі якої споживач повинен мати змогу зробити усвідомлений вибір.
Компанія “Кратія” пропонує комплекс робіт для реєстрації в Україні дієтичних добавок, дитячого харчування та харчових продуктів для спеціальних медичних цілей:
- надання консультацій щодо вимог до легалізації продукції;
- перевірка складу продукту, рекомендованої добової дози споживання, показників безпечності;
- перевірка маркування;
- подача повідомлення про введення в обіг;
- отримання добровільного висновку щодо якості та безпеки.
Ми відмінно володіємо законодавством України та ЄС, маємо великий досвід проведення робіт. Ми візьмемо на себе керівництво і організацію процесу, допоможемо сформувати пакет документів і провести процедуру в стислі терміни.
Попередні консультації ми надаємо безкоштовно, дзвоніть нам за телефоном +38 (044) 332-42-94, 221-71-29, або пишіть нам на електронну пошту info@cratia.ua, або приїжджайте на зустріч до нас в офіс.